söndag 19 december 2010

Bönan bakar lussebullar

Idag julbakade jag! Det blev jättegott. Här får ni hemkunskapstips till era lussebullar!


Läs först igenom receptet!

Tvätta alltid tassarna noga innan du börjar.


Ta sedan fram ingredienserna så vet du att du har allting.


Väg smöret


Väg Bönan!


Smält smöret i en kastrull


Häll i mjölk


Låt det bli tassvarmt.

Smula ner jäst i en bunke. Tvätta av dig jästen om du fick på tassen så inte svamparna börjar jäsa på dig!


Stöt saffran med en sockerbit i en mortel


Rör ner stött saffran, socker, ljummet vatten, salt och smörmjölken i jästen


Häll i mjöl


Kör med degkrokar som en galning


Degen är gul och redo att jäsas!


Blir degen aldrig färdigjäst?


Äntligen!


Man kan göra vanliga lussekatter men också rullbullar med fyllning i om man vill. Då kavlar man degen. Man kan använda handtagen till kaveln men jag brukar inte det.


Bred ut smör


Riv mandelmassa och strö på degen (glöm inte att provsmaka)


Rulla ihop den (undvik att rulla in dig själv i degen bara)


Skär bullar


Ett bra tips är att göra egna figurer

Vanliga lussekatter och jag gjorde en extra fin lusse-Böna som ligger och jäser.


Pensla bullarna med mjölk....


....innan dom åker in i ugnen.


Posera framför de nybakta lussebullarna!


Jag och lusse-Bönan


Proppa i er mängder av lussebullar!

5 kommentarer:

annik sa...

alltså manelmassa i? då kan ju inte JAG smaka!
på tisdag bönan är du med i sthlm darling. fast tyvärr bara bakifrån...

ylva sa...

vi har vanliga lussekatter i frysen också.

Bagarn sa...

Det här borde varje hemkunskapslärare visa för sina elever. Poff förstår de hur kul det är att baka!

Nalle-Lisa sa...

Du är den sötaste bagare jag vet, Bönan!

Anonym sa...

Det här var det gulligaste jag sett! :)